سبک زندگی

همه ی مطالب علمی را از ما بخواهید!!!

سبک زندگی

همه ی مطالب علمی را از ما بخواهید!!!

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ب.ظ

آنچه والدین قبل از امتحان باید بدانند!!!


اضطراب و دلهره پیش از امتحان، مسئله جدیدی نیست و تقریبا نمی‌توان برای از بین بردن نگرانی‌های قبل از امتحانات پایان ترم راه حلی پیدا کرد اما می‌توان با تدابیر خاصی این استرس را کم کرد.


کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که مثلث والدین، دانش‌آموز و معلمان و مسئولان در برگزاری امتحانات نقش موثری دارند که هر یک باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند. پافشاری خانواده‌ها برای کسب نمره‌ای بیش از توان دانش‌آموزان تعادل ذهنی آن ها را به هم می‌ریزد.

با توجه به فصل امتحانات می توان به چند نکته در خصوص بهتر یاد گرفتن دانش آموزان توجه کرد:

1_ محیط خانواده و مدرسه نباید ارزش‌گذاری دانش‌آموز از طریق نمره را به دانش‌آموز القا کند. برخی از معلمان کسب نمره متوسط به وسیله دانش‌آموزی را که با علاقه درس می‌خواند بسیار ارزشمندتر از نمرات عالی دانش‌آموزی می‌دانند که از ترس توبیخ شدن در مدرسه و خانه تلاش کند. باید فرهنگ ارجح بودن یادگیری بر کسب نمره در مدارس و خانواده‌ها نهادینه شود.

2_ آمادگی جسمی دانش‌آموز برای شرکت در جلسه امتحان به اندازه آمادگی روحی او اهمیت دارد. گرسنگی، خوردن غذاهای سنگین و حتی پوشیدن لباس‌هایی که نتواند دانش‌آموز را در مقابل سرما یا گرمای محل امتحان حفظ کند نیز در کاهش توان تحلیل علمی و به هم ریختن قوای ذهنی و افزایش استرس او در جلسه امتحان موثر است.

3_ بسیاری از دانش‌آموزان منطق درست درس خواندن را نمی‌دانند و این موضوع به یادگیری و تسلط نداشتن آنان دامن می‌زند، بنابراین معلمان و والدین باید در رفع عوامل استرس‌زا تلاش کنند. برای یادگیری و حضور مثبت در امتحان، دانش‌آموزان نباید به‌اصطلاح شب امتحانی باشند بلکه باید در طول سال درس خود را مطالعه و مرور کنند و در شب امتحان تنها نگاهی گذرا به مطالب مهم داشته باشند.

این در حالی است که انجمن اولیا و مربیان درخصوص کاهش استرس شب‌های امتحان فرزندان خود شرح وظایف مستقیمی ندارند و در این باره باید از شیوه‌های غیرمستقیم استفاده کرد.

4_ مسافرت والدین و تنها گذاشتن دانش‌آموزان در موقع امتحانات آرامش آنها را بر هم می‌ریزد، بنابراین خانواده‌ها باید در این زمان رفتار مهربانانه را جایگزین رفتارهای خودخواهانه خود با فرزندانشان کنند. همچنین در شب‌های امتحان دانش‌آموزان را از شب‌نشینی‌ها و عادات گذشته که در طول سال تحصیلی انجام می‌دهند دور کنند.

5_ استفاده از رژیم غذایی مناسب در موقع برگزاری امتحانات و داشتن آرامش کافی برای دانش‌آموزان یکی از راه‌کارهای مناسب برای کم کردن استرس خواهد بود و امید که این روش‌ها باعث شود دانش‌آموزان با موفقیت، امتحان خود را پشت سر بگذارند.

*نقش کتابهای کمک درسی در آموزش دانش آموزان

اساسا فلسفه و وجود مدرسه و کلاس درس چیست؟ آیا به غیر از این است که کودکان و نوجوانان و جوانان ما در محیطی شاد و پرجنب و جوش و رقابتی کسب علم و آگاهی کنند و از دانش، آموزگارانی که با عشق این شغل سخت و طاقت فرسا را که شیوه پیغمبران است برگزیدند کسب فیض کنند تا در آینده خود چراغی برای فرزندانشان و آینده سازان میهن اسلامی مان باشند.

استفاده از رژیم غذایی مناسب در موقع برگزاری امتحانات و داشتن آرامش کافی برای دانش‌آموزان یکی از راه‌کارهای مناسب برای کم کردن استرس خواهد بود و امید که این روش‌ها باعث شود دانش‌آموزان با موفقیت، امتحان خود را پشت سر بگذارند.

لذا چرا ما ناخواسته به بعضی از افراد سودجو اجازه می دهیم که این سیستم را به انواع گوناگون دچار آسیب کنند که یکی از همین موضوعات رشد قارچ گونه و بدون محتوای انواع کتب کمک درسی از پایه های پایین تحصیلی تا سطوح عالی است البته نگارنده مطلقا با تمام کتب کمک آموزشی مخالف نیست و این یادداشت تنها آن دسته از این کتب را مدنظر قرار داده که فلسفه و هویت کلاس و نقش معلمان زحمتکش را از بین می برد.

_ دانش آموزان تا چه حد وابسته به این نوع کتب باشند؟

_ با وجود این کتب نقش معلمان در آموزش و تربیت دانش آموزان چیست؟

در یکی 2 دهه اخیر با توجه به پیشرفت امکانات و بالا رفتن سطح تحصیلات در جامعه، می توان گفت دانش آموزان شرایطی به مراتب راحت تر در مقابل نسل های پیشین خود دارند و این امر موید آن است که دانش آموزان به طور خودکار در مسیر آموزش و پیشرفت قرار خواهند گرفت و به مراتب می توانند خلاقیت و استعداد نهفته در خود را بروز دهند.

اما در طرف دیگر طی دهه های اخیر شرایط خانواده ها و مشکلات پیش روی آن ها در تامین شرایط مطلوب برای زندگی، این فرصت را از عده ای از اولیا می گیرد که به دانش آموزان خود توجه کافی را مبذول دارند و برای اینکه این کمبود را جبران کنند روی به سوی کتب کمک آموزشی می آورند؛ کتاب هایی که در ظاهر می توانند بصورت یک راهنما باشند.

این موضوع وابستگی ایجاد می کند و بزرگترین لطمه را به دانش آموز خواهد زد زیرا قاعدتا این کتب باید برای آن دسته از والدینی باشد که وقت مطالعه کتب اصلی درس را ندارند و از این جهت به دانش آموز در زمینه پرسش سوالات کمک می کند.

از طرفی دیگر زمانی که دانش آموزی به راحتی این کتب را در اختیار داشته باشد و جواب سوالات را از قبل بداند در طول مدت کلاس درس به آموزش معلم خود توجه نمی کند و ذهنش خارج از محیط کلاس قرار می گیرد. در این شرایط دانش آموز فلسفه وجود مدرسه و کلاس را فراموش می کند که این موضوع یک پیام ناخواسته برای معلمی است.

وظیفه اصلی آموزش تشخیص ظرفیت، خلاقیت و ابتکار دانش آموز است زمانی که دانش آموز از کتب درسی استفاده می کند، جای کتابهای کمک آموزشی با معلم تعویض شده است و معلم صرفا باید در پی گذران مدت کلاس باشد زیرا دانش آموزی که باید از معلمش مدام پرسش کند و او را با چالشهای جدید رو برو کند از همان ابتدا جواب خویش را با رجوع به مورد نظر پیدا می کند و معلم انگیزه آموزش را از دست می دهد که این کار لطمه بزرگی به سیستم آموزشی خواهد زد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۸
نوید سعیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی